UPM toimittaa Artigolle UPM BioMotion uusiutuvia toiminnallisia täyteaineita seuraavan sukupolven kumilattiamallistoa varten

Lehdistötiedote 29.5.2024 10.00 EEST

Kansainvälinen kumilattiapäällysteitä valmistava Artigo tuottaa seuraavan sukupolven lattiamallistonsa vuodesta 2025 alkaen UPM Biochemicalsin uusiutuvilla toiminnallisilla täyteaineilla (Renewable Functional Fillers, RFF). UPM BioMotion™ -uusiutuvien toiminnallisten täyteaineiden avulla Artigo on kyennyt pienentämään hiilijalanjälkeään jopa 0,5 kg hiilidioksidiekvivalenttia neliömetriä kohden1 ja vähentämään lattianeliömetrin painoa jopa viisi prosenttia.

UPM BioMotion -toiminnalliset täyteaineet ovat hiilinegatiivinen2 raaka-aine erilaisiin kumi- ja muovisovelluksiin ja sisältävät 100-prosenttisesti DIN CERTCO:n sertifioimaa uusiutuvaa hiiltä, joka on peräisin kestävästi hoidetuista metsistä. Niiden avulla lattiapäällysteiden valmistajat voivat pienentää hiilijalanjälkeään ja lisätä uusiutuvien materiaalien osuutta tuotteissaan, mikä vähentää perinteisten, erittäin CO2-intensiivisten täyteaineiden, kuten saostetun silikan, ja muiden fossiiliseen hiileen perustuvien raaka-aineiden käyttöä. RFF-täyteaineet tarjoavat saman teknisen suorituskyvyn kuin saostettu silika lattian kestävyyden ja joustavuuden parantamisessa, mutta ne ovat jopa kolmanneksen kevyempiä.

Artigon operatiivinen johtaja Michele Andolfo toteaa: "UPM:n innovatiiviset BioMotion™ uusiutuvat toiminnalliset täyteaineet laajentavat mahdollisuuksiamme parantaa Artigon ja Mondon lattiapäällysteiden kestävyyttä ja teknistä suorituskykyä pienentämällä hiilidioksidipäästöjä ja vähentämällä painoa. Molemmat ovat keskeisiä etuja nykyarkkitehtuurin tarpeisiin sopivien tuotteiden aikaansaamisessa."

UPM BioMotion™ -toiminnallisten täyteaineiden ansiosta Artigon uusien tuotteiden kokonaispainosta jopa 30 prosenttia on uusiutuvia materiaaleja. UPM:n toiminnallisten täyteaineiden lisäksi Artigon lattiamallistot sisältävät teollisuudesta ja kuluttajilta kierrätettyä materiaalia sekä muita uusiutuviin energialähteisiin perustuvia komponentteja, mikä tekee Artigosta selkeän kestävän kehityksen edelläkävijän.

"Yhteistyö Artigon kaltaisen maailmanlaajuisen kumppanin kanssa kertoo uusiutuvaan hiileen perustuvien ratkaisujen, kuten UPM BioMotion™ RFF:n, erinomaisesta potentiaalista auttaa tuottajia vähentämään hiilijalanjälkeään merkittävillä teollisuudenaloilla, kuten rakennusalalla. Tämä tärkeä virstanpylväs toiminnallisten täyteaineidemme kaupallistamisessa avaa monille muille sovelluksille mahdollisuuden hyötyä niiden ainutlaatuisesta kestävyyden ja teknisten etujen yhdistelmästä", sanoo UPM Biochemicalsin myyntijohtaja Christian Hübsch.

UPM:n BioMotion™ -toiminnalliset täyteaineet ovat yksi monista CO2-negatiivisista ratkaisuista2, joita UPM:n Leunan biojalostamossa on tarkoitus valmistaa. UPM investoi 1 180 miljoonaa euroa maailman ensimmäiseen teollisen mittakaavan biokemikaalijalostamoon Saksan Leunassa, jonne rakenteilla oleva biojalostamo muuntaa kestävästi hankitun, sertifioidun lehtipuun seuraavan sukupolven biokemikaaleiksi. Ne tarjoavat monille teollisuudenaloille mahdollisuuden korvata fossiiliset materiaalit uusiutuvilla. Leunan biojalostamo on osa kasvavaa UPM Biorefining -liiketoimintaa, joka perustuu biomassasta uusiutuvia polttoaineita ja kemikaaleja valmistaviin jalostamoihin.

Näytteitä seuraavan sukupolven lattiapinnoitteista on esillä seuraavissa konferensseissa:

• Renewable Materials Conference Siegburgissa/Kölnissä Saksassa 11.-13. kesäkuuta osastolla 31 ja 32.
  • Saksan kumiteollisuuden konferenssi DKT 2024 Nürnbergissä, Saksassa, 1.-4. heinäkuuta hallin 9 osastolla 527.

Lisätietoja UPM BioMotion™ RFF:stä kumi- ja muovisovelluksiin saat osoitteesta www.upmbiochemicals.com/renewable-functional-fillers

Artigon seuraavan sukupolven lattiapäällyste UPM BioMotion™-toiminnallisilla täyteaineilla. (Kuva: Artigo)

Martin Ledwon, johtaja, UPM Biorefining & Teknologia, martin.ledwon@upm.com

UPM, mediasuhteet
ma-pe 9:00-16:00

UPM Biochemicals
UPM Biochemicals tarjoaa innovatiivisia, kestävän kehityksen mukaisia ja kilpailukykyisiä puupohjaisia biokemikaaleja fossiilisten raaka-aineiden korvaamiseen ja ympäristösuorituskyvyn parantamiseen eri käyttökohteissa. Uusiutuvien glykolien loppukäyttösegmenttejä ovat esimerkiksi tekstiilit, PET-pullot, pakkaukset, jäähdytysaineet, komposiitit, lääketeollisuus, kosmetiikka ja pesuaineet. Ligniinipohjaiset uusiutuvat toiminnalliset täyteaineet (Renewable Functional Fillers, RFF) ovat kestävä vaihtoehto hiilimustalle ja saostetulle silikalle erilaisissa kumi- ja muovisovelluksissa. UPM rakentaa Saksan Leunaan teollisen mittakaavan biojalostamoa, jossa puusta tehdään uuden sukupolven biokemikaaleja. UPM Biochemicals jouduttaa siirtymistä biokiertotalouteen, jossa uusiutuvat raaka-aineet, kestävä tuotanto ja kestävä kulutus ovat uusi normaali. www.upmbiochemicals.com

Seuraa UPM Biochemicalsia LinkedInissä. #UPMbiochemicals

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Fibres, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 16 600 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10,5 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää X | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils

Artigo
Artigo on korkealaatuisten tilattujen pintojen valmistaja, jonka tuotteet soveltuvat monenlaisiin ympäristöihin kouluista sairaaloihin, toimistoihin, kirjastoihin, lentokentille ja laboratorioihin sekä liikennevälineisiin, kuten juniin ja metroihin. Yritys erottuu innovatiivisilla ratkaisuillaan, jotka on usein kehitetty yhteistyössä tunnettujen suunnittelijoiden kanssa, kuten Ponti, Mollino ja Albini, joista jälkimmäinen johti muun muassa kuuluisaa Milanon metron kyltitysten suunnittelua. Kumppanuus Sottsass Associati -yhtiön kanssa on lisännyt Artigon mainetta entisestään ja johtanut sellaisten tuotteiden luomiseen kuin Kayar, josta on tullut merkkipaalu yrityksen valikoimassa. Artigo edustaa laatua, italialaista muotoilua ja sitoutumista ympäristön kestävyyteen, ja se tarjoaa nykyaikaiseen arkkitehtuuriin vähävaikutteisia esteettisiä ratkaisuja.