UPM:n pääomamarkkinapäivä 2024: Transformaatiosta kasvuun

Sijoittajauutinen 5.9.2024 17.30 EEST

UPM järjesti tänään pääomamarkkinapäivän Lontoossa. Toimitusjohtaja Massimo Reynaudo ja muut johtajiston jäsenet esittelivät UPM:n strategian seuraavan vaiheen teemalla Uudistumisesta kasvuun. Strategian tavoitteena on vauhdittaa kasvua koko liiketoimintaportfoliossa, joka sisältää uusiutuvia kuituja, kehittyneitä materiaaleja ja hiilidioksidipäästöjä vähentäviä ratkaisuja.

Viimeisen 15 vuoden aikana UPM on muuttunut taantuvien Euroopan markkinoiden paperintuottajasta yritykseksi, joka tarjoaa kehittyneitä materiaaleja globaaleille kasvaville markkinoille. Yhtiö on pyrkinyt olemaan toimialan johtava vastuullisuustoimija ja on saanut tuloksistaan tunnustusta. Samalla UPM on kyennyt vahvaan tulokseen ja on tehokkaan pääoman kohdentamisen ansiosta tarjonnut osakkeenomistajilleen 14 prosentin vuotuisen kokonaistuoton.

UPM on nyt valmis vauhdittamaan kasvuaan seuraavan viiden vuoden aikana. Yhtiön liiketoimintaportfolio antaa hyvät mahdollisuudet vahvaan kasvuun uusiutuvissa kuiduissa eli sellussa, kehittyneissä materiaaleissa, kuten tarramateriaaleissa, erikoispapereissa ja vanerissa, sekä hiilidioksidipäästöjä vähentävissä ratkaisuissa, kuten biokemikaaleissa, biopolttoaineissa ja CO2-päästöttömässä energiassa. Graafisten paperien liiketoiminta keskittyy edelleen vahvan rahavirran tuottamiseen.

Uusiutuvissa kuiduissa UPM pyrkii optimoimaan tuotantoaan ja hyödyntämään täysimääräisesti maailmanluokan liiketoimintakokonaisuutensa potentiaalin Uruguayssa. Kehittyneissä materiaaleissa UPM on hyvissä asemissa nopeasti kasvavilla tuotemarkkinoilla ja maanosissa. Tavoite on vauhdittaa kasvua sekä nykyisillä että tuotetarjontaa synergistisesti täydentävillä uusilla markkinoilla. Hiilidioksidipäästöjä vähentävillä ratkaisuilla UPM tarjoaa kestäviä vaihtoehtoja yhteiskunnan tarpeeseen vähentää nopeasti hiilidioksidipäästöjä. UPM mahdollistaa päästöjen vähentämisen kriittisillä toimialoilla tänä vuonna käynnistyvällä biokemikaaliliiketoiminnalla, valmistautumalla laajentamaan biopolttoaineliiketoimintaansa sekä luomalla arvoa energiamarkkinoiden murroksessa.

”Vahva ja tasapainoisen portfoliomme antaa meille hyvän aseman tulevaisuutta varten. Odotamme viime vuonna valmistuneen 3,47 miljardin dollarin selluliiketoimintainvestoinnin Uruguayssa tuovan hyvän lisän tulokseemme. Tämän lisäksi tavoittelemme tulevina vuosina tuloskasvua kehittyneistä materiaaleista ja hiilidioksidipäästöjä vähentävistä ratkaisuista. Haemme kasvutilaisuuksia voimakkaammin kasvavilla maantieteellisillä alueilla”, UPM:n toimitusjohtaja Massimo Reynaudo sanoo.

”Tuntuvaa kasvua tavoitellessamme jatkamme edelleen pääoman tehokasta kohdentamista. Valitsemme kohteita, jotka tarjoavat houkuttelevaa tuottoa kysynnän vahvan kasvunäkymän ja rakenteellisen kilpailuedun tukemana. Samaan aikaan olemme edelleen sitoutuneet maksamaan ennustettavia ja houkuttelevia osinkoja. Tätä voidaan mahdollisesti täydentää osakkeiden takaisinostoilla.”

”Olemme sitoutuneet luomaan arvoa asiakkaillemme hyödyntäen kestäviä, uusiutuvia raaka-aineita, pienentäen ympäristöjalanjälkeämme ja vahvistaen positiivisia yhteiskunnallisia vaikutuksiamme. Johtava asemamme vastuullisuudessa perustuu johtaviin globaaleihin standardeihin, arvostettuihin globaaleihin aloitteisiin ja ulkopuoliseen varmennukseen. Uskomme tieteeseen perustuviin toimenpiteisiin, ja nostamme rimaa yhä korkeammalle vastuullisuudessa”, hän toteaa.

Massimo Reynaudo, UPM CMD 2024

Webcast-lähetys on nähtävillä tilaisuuden jälkeen osoitteessa www.upm.fi/sijoittajat. Kaikki pääomamarkkinapäivässä esitetyt materiaalit löytyvät englanniksi UPM:n verkkosivujen osiossa Raportit ja esitykset https://www.upm.com/fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/20232/.

Sijoittajasuhdejohtaja Mika Mikkola, UPM, puh. 040 5953202

ma-pe klo 9–16

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuille kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Fibres, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 16 600 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10,5 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää X | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils